First Steps Academy: eerste stap naar beter leven - Reisverslag uit Gurgaon, India van Ronald Ineke - WaarBenJij.nu First Steps Academy: eerste stap naar beter leven - Reisverslag uit Gurgaon, India van Ronald Ineke - WaarBenJij.nu

First Steps Academy: eerste stap naar beter leven

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ronald

27 April 2014 | India, Gurgaon

Deze geweldige naam is voor een schooltje in een sloppenwijk in Jaipur, Rajasthan. De oprichters willen kinderen een eerste stap naar een beter leven geven door hen onderwijs te bieden. Wij helpen ze daar een handje bij met onze betrokkenheid en financiële support. Het heeft niets te maken met ons werk voor Women on Wings. OK, het ligt wel in de lijn dat we allebei de wereld een beetje mooier willen maken. Women on Wings door het creëren van banen voor vrouwen op het Indiase platteland. En wij steunen privé al jaren allerlei projecten waar kinderen in ontwikkelingslanden mee geholpen worden. Sinds een paar maanden de First Steps Academy.

De sloppenwijk in Jaipur waar het schooltje is valt op het eerste oog nog wel mee. De huisjes zijn niet van karton of golfplaat zoals we ze hier in de buurt hebben, maar van baksteen. Er zijn waterputten en wat kleine winkeltjes. Maar: de wijk ligt tussen een vuilnisbelt aan de ene kant en een illegale chemische afvalplek aan de andere kant. Ongezonder kun je je niet voorstellen.

Er wonen zo’n 50.000 mensen die uit allerlei delen van India komen. Ooit weg getrokken uit hun eigen stad om in Jaipur een beter leven te vinden. Maar zonder opleiding is er niet veel meer kans dan als dagloner in de bouw of schoonmaak te werken. Dagloners verzamelen zich elke dag aan de straat waar bedrijven de krachten voor die dag uitzoeken. Is er die dag geen werk dan is er die dag dus ook geen geld.
Om de families te helpen met een inkomen, zijn de kinderen dagelijks op de vuilnisbelt en de chemische afvalplek te vinden. Met het uitzoeken van het afval kunnen ze een paar rupees verdienen. En als je niks hebt, kan een paar rupees net het verschil zijn tussen wel of geen eten. Dat de kids daarbij allerlei ziekten op kunnen lopen is minder belangrijk. Ze hebben weinig keuze...

Tot de First Steps Academy in de sloppenwijk kwam. Die bood ze de keuze om een opleiding te krijgen. Augustus 2013 is de school opgericht door Sombeer Summy Singh. Sombeer heeft jarenlange (internationale) ervaring in ontwikkelings- en sociaal werk. Samen met zijn vrouw Kashis en vriend Shadhu Ram runt hij het schooltje. Ze begonnen onder de enige boom in de sloppenwijk. Ze liepen iedere ochtend door de sloppenwijk om ouders te overtuigen hun kind(eren) met hen mee te laten gaan naar het schooltje. Het behoefde nogal wat uitleg waarom het beter is dat een kind naar school gaat dan op de vuilnisbelt te werken. Ga maar uitleggen aan ouders die zelf nooit naar school zijn gegaan wat het lange termijn effect voor het kind is als er op de korte termijn geen eten is….

Maar het klasje onder de boom kon al snel worden opgedeeld in 3 klasjes. Eén van de moeders ging ook naar school. Steeds meer ouders brengen hun kinderen zelf naar school. De kinderen veranderen en dat merken de ouders nu. Door de discipline die ze op school wordt geleerd, zijn ze thuis ook braver. Steeds meer moeders gaan naar school en steeds meer pubers die tot voor kort de hele dag niets deden.

Het schooltje is al lang niet meer onder die boom. Het kreeg al snel 3 ieniemienie ruimtes in een gebouwtje midden in de sloppenwijk. Maar met bijna 100 scholieren en een grote ambitie van Sombeer en zijn team, werd ook dat te klein.
We zijn nu drie keer op bezoek geweest. Steeds weer zijn we onder de indruk van de ontwikkeling van de kids en de moeders. Ons laatste bezoek was met Suzanne medio april. Tijdens de lunchpauze werd Suus als Indiase prinses verkleed, Ineke kreeg van alles omgehangen waardoor ze door elke Indiër kon worden geïdentificeerd als getrouwde vrouw; zilveren enkelbanden, rode poeder in het haar, glazen armbanden en een trouwketting. Het is maar dat je het weet… Wij dachten dat het een super leuke verkleedpartij tijdens de lunch was, maar we moesten alles aan en om houden. We werden na de lunch naar een andere locatie gebracht. Ronald kreeg een tulband op. Groot was de verrassing toen bleek dat we opgedoft waren om de nieuwe locatie officieel in gebruik te nemen. Er is nu voor bijna iedere groep een klasruimte. De nieuwe locatie biedt ook ruimte aan beroepsopleidingen. Elk dagdeel wordt benut en er gaat binnenkort naailes aan moeders gegeven worden. Zo leren ze een beroep en kunnen geld verdienen om hun gezin duurzamer te onderhouden.

De First Steps Academy gaat inmiddels veel verder dan die eerste stap naar onderwijs. Er worden allerlei zaken aangewend om de hele gemeenschap te ontwikkelen. De bewoners worden bewust gemaakt over zaken als (sociaal) gedrag, hygiëne, milieu, etc.. In maandelijkse bijeenkomsten wordt dit soort onderwerpen met de ouders besproken. Zoals het Indiase kastesysteem dat echt nog bestaat in het dagelijkse leven. De laagsten in dit kastesysteem zijn de dalits, de onaanraakbaren. Die staan onderaan de maatschappelijke ladder en zijn zelfs buiten het kastesyteem gesloten. Voor ons ondenkbaar, maar in een Indiase sloppenwijk een vanzelfsprekendheid. De kinderen werken samen aan opdrachten. Zo worden de onaanraakbaren spelenderwijs wel aangeraakt. Deze generatie maakt al een wereld van verschil.
Hier lees je meer over het Indiase kastesysteem http://nl.wikipedia.org/wiki/Dalit

Graag delen we het verhaal van Banty Devi met je.
Banty is een prachtige dame van 25 jaar die al op haar 10e was uitgehuwelijkt! Ze is super verzorgd, beschaafd en moeder van 2 kinderen die allebei naar de First Steps Academy gaan. We dronken thee bij haar op zaterdag 8 februari en ze wilde toen dat ze ooit naar school was gegaan, want dan had ze met ons kunnen praten. Dan had ze geen vertalers nodig gehad. Ze kon niet eens lezen/schrijven, laat staan Engels spreken. Wij zeiden dat het nooit te laat is en dat ze ook naar school kon gaan. Er ging toen nog slechts 1 moeder naar school. Die maandag erop kwam Banty naar school.
Ze werkte een paar maanden geleden als schoonmaakster in een ziekenhuis. Ze verdiende daarmee 2500 rupees (± 30 euro) per maand. Ze werd echter ontslagen omdat ze de nummers en namen van de operatiezalen niet kon lezen.
Na slechts 20 dagen school en fanatiek oefenen kon ze lezen/schrijven en ging ze terug naar het ziekenhuis om haar baan terug te vragen. Daar waren ze zo onder de indruk van haar snelle ontwikkeling en instelling dat ze haar hebben aangenomen als ‘ward supervisor’. Ze coördineert nu wanneer welke patiënt naar welke zaal moet. Ze verdient 5500 rupees (± 66 euro) per maand.
We hoorden dit toen we weer thee bij haar dronken op 13 april met Suus. Ze wilde graag delen hoe goed het nu met haar ging. Wij hadden haar immers gezegd dat ze alsnog naar school kon.
Ze wil verder leren want de doctoren spreken veel Engels. Dat wil ze ook kunnen begrijpen.
Haar droom is dat ze veel geld kan sparen zodat ze een groter huis kan kopen. Ze wonen nu met z’n vieren in 1 ruimte van zo’n 9 m2… Ze wil dat haar kinderen zich goed ontwikkelen. Andere vrouwen in de sloppenwijk lachten haar eerst uit dat ze naar school ging en kijken nu jaloers naar haar nieuwe uniform: een koningsblauwe sari met naam&functie badge. Ze hoopt dat die vrouwen geïnspireerd raken om ook naar school te gaan. Haar man steunt haar volledig en is trots op haar. We hopen dat hij andere mannen inspireert om hun vrouw naar school te laten gaan. Dat zou helemaal super zijn.

Zo zijn er nog meer mooie verhalen over zowel de kinderen als de moeders die naar de First Steps Academy gaan. We hebben er prachtige foto’s bij. Misschien moeten we daar eens iets mee doen…

Namasté,

Tel. +91 124 4069950
Ronald mobiel: +91 96 5424 4834 - Ineke mobiel: +91 98 1834 6771

• 27 April 2014 - 21:39

Toety :

Wat een prachtig verhaal weer.
    Groetjes Toety

• 28 April 2014 - 17:19

Kashis:

Really great and very happy to have you. Many thanks

Regards
    kashis & summy

• 29 April 2014 - 10:17

Hennie:

Lieve zus en zwager,

Ik ben onder de indruk van dit verhaal, met name het doorzettingsvermogen van de jonge vrouw Banty.
    Prachtig.
    De inzet werpt echt vruchten af!!

Veel succes met dit mooie werk.
    Liefs,
    Hennie

• 02 Mei 2014 - 11:23

Willem Lageweg:

Wat een aangrijpend verhaal.Jullie maken hiermee heel duidelijk dat iedereen het verschil kan maken, ook al begint dat vaak met kleine stapjes. Dit soort verhalen kunnen niet vaak genoeg verteld worden in een wereld waarin het negatieve in de media overheerst. Veel succes met dit goede werk, en geniet vooral van al die kleine tekenen van hoop.

Willem

• 23 Mei 2014 - 06:56

Ingrid:

Wat een schitterend verhaal weer ! Kippevel.
    Dan realiseer je je weer even hoe goed we het hier in nl hebben.
    En wat er echt belangrijk is!!!!!!