Chandra, onze chauffeur in chaotisch verkeer - Reisverslag uit Gurgaon, India van Ronald Ineke - WaarBenJij.nu Chandra, onze chauffeur in chaotisch verkeer - Reisverslag uit Gurgaon, India van Ronald Ineke - WaarBenJij.nu

Chandra, onze chauffeur in chaotisch verkeer

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ronald

03 Februari 2014 | India, Gurgaon

Dear Chandra, we know you will read this, but you can’t understand it as it in Dutch. We told you before we would write a blog about you. This is it, and nothing but good about you. It is about how you teach us about India and all its’ traditions. And what a great driver you are. Thanks for being you! We are most grateful to have you as our driver.
------------------------------------------------------------------------------------------------
We hebben de naam al eens eerder genoemd: Chandra. Voluit Chandra Shekhar Das, 25 jaar oud, getrouwd met Sunaina Devi, vader van zoontje Hemant Kumar Das (bijna 8 maanden) en sinds vorig jaar juli onze chauffeur en soms ook ‘office boy’. Dat laatste bedoelen we niet denigrerend, dat is hier een onmisbare functie. Ieder kantoor heeft een office boy die alles regelt wat er te regelen valt.

Chandra komt uit de Indiase staat Bihar. Bij de geboorte heette hij Chandresharnogwat Kumar Das, maar zijn leraar bepaalde dat dat niet de juiste naam was. Hij vond dat het Chandra Shekhar Kumar Das moest zijn. Aldus geschiedde. Na het trouwen met Sunaina, ‘verloor’ Chandra de naam ‘Kumar’. Net als zijn vrouw trouwens die voor haar trouwen Sunaina Kumari heette. Kumar is dus manlijk en Kumari vrouwelijk. En het is niet echt zozeer een naam, maar meer een toevoeging waaraan veel afgelezen kan worden. Als je tenminste de regels begrijpt. En dat wordt lastig want per staat heeft het andere regels. In Rajasthan ben je van adel als je zo heet. In Jharkhand geloven ze niet in rangen en standen en heet iedereen Kumar / Kumari. En in Bihar geeft het aan of je wel of niet getrouwd bent. Als ongetrouwd meisje heet je daar Kumari en dat wordt na het trouwen Devi. Maar je mag ook je man’s aannemen. En dit zijn nog maar 3 Indiase staten…

Dat baby Hemant ooit gaat trouwen is zeer waarschijnlijk. Anno nu zijn ‘arranged marriages’ hier nog heel gewoon. Chandra heeft ook een arranged marriage. Hij zag zijn vrouw voor het eerst op hun trouwdag. Hij werkte toen al in Gurgaon. De trouwdatum werd bepaald door de Panditji (Hindu priester) en Chandra werd verzocht ‘naar huis’ te komen. Hij moest met de trein naar zijn dorp in Bihar, was 3 dagen onderweg en een dag voor zijn huwelijk in zijn dorp. Een ‘kennismakingsgesprek’ zat er niet meer in….

Chandra’s zusje gaat april 2014 trouwen. Met wie, dat is nog niet bekend. Zijn vader gaat in maart naar een man zoeken. Ze heeft moeten wachten met trouwen tot de familie de afbetalingen had gedaan voor het huwelijk van haar oudere zus. Als meisje moet je een bruidsschat betalen aan je schoonfamilie. Dat gaat over heel veel geld. Goud, zilver, land, vee, harde cash. En dan nog de ‘big fat Indian wedding’. Het gaat over mega bedragen: omgerekend zo’n 2.500 euro. Misschien in NL niet mega, maar we hebben het hier over een huwelijk op het Indiase platteland. Chandra is de grootverdiener in zijn familie. Hij verdient nog geen 180 euro per maand. Daar moet hij met zijn gezin van leven en sparen voor zijn familie in Bihar. Dan is 2.500 euro voor een bruidsschat opeens heel veel geld hè.

Dat zijn zusje gaat trouwen, heeft ook impact op Chandra’s eigen gezin. Als vrouw behoor je namelijk na het huwelijk tot de schoonfamilie. Het zusje van Chandra gaat na haar huwelijk bij haar schoonouders wonen en verlaat dus haar ouderlijk huis. Chandra’s moeder kan niet in haar eentje het huis met bijbehorend land onderhouden. Dus zal Sunaina, de vrouw van Chandra, haar rol als schoondochter moeten gaan vervullen. Na het huwelijk van zijn zusje zullen Chandra’s vrouw en zoontje bij zijn moeder gaan wonen terwijl hij hier in Gurgaon blijft werken. En zien ze elkaar een paar weken per jaar. Zo werkt dat hier.

Bihar is één van de armste staten in India. Er is amper werk. Chandra’s vader werkt in Kolkata, de hoofdstad van buurstaat West-Bengalen. Maar ooit gaan ze weer naar Bihar. Als er genoeg geld is verdiend voor de machines waarmee ze een business kunnen runnen.
Zo is er net een ‘wotterpump’ aangeschaft. De waterpomp zorgt voor irrigatie van het eigen land. Maar de pomp is niet elke dag nodig, dus kan die ook verhuurd worden aan boeren die géén waterpomp hebben. De aanschafprijs verdient zich in 5 jaar terug en daarna is er winst. Het volgende doel is een tractor. Hier moet minstens 7 jaar voor gespaard worden. Ook de tractor gaat verhuurd worden. Zodra de tractor is aangeschaft, gaat Chandra terug naar zijn dorp en zijn familie. Er liggen gewoon harde targets op zijn schouders. Eigenbelang is ondergeschikt aan het familiebelang.

Chandra is heel leergierig en werkt aan zijn Engels. Dat wat hij nu weet heeft hij zichzelf aangeleerd. Hij heeft een lesboek met een CD Rom. Op een oude laptop van Paul studeert hij als hij ‘no duty’ heeft. En als hij wel werkt heeft hij zijn lesboek bij zich die hij gebruikt als hij wachttijd heeft. Zijn Engels wordt beter, het woordgebruik uitgebreider. Het fonetische maakt plaats voor echt Engels. Baby Hemant gaat later zeker naar een English school. Goede opleiding is belangrijk, weet Chandra.

Chandra is ‘pas’ 25 jaar oud, maar heeft een zware taak in zijn familie. Toen hij als oudste zoon werd geboren werd dat al bepaald. Zelf noemt hij sommige taken ‘heavy duty’. Wij kunnen niet inschatten wat dat precies betekent, maar in de auto vertelt hij er soms over. Zoals het overlijden van zijn opa. Zijn vader kon niet aanwezig zijn bij de crematieceremonie. Die vindt meteen op de dag van overlijden plaats. In principe voert de oudste zoon de ceremonie uit. Chandra nam de taak van zijn vader over: de vlam aansteken in zijn overleden opa’s mond. Er was geen keuze, het hoort bij zijn taak…

We leren veel van Chandra. Over het land, haar regering, haar gewoontes en tradities. Hij is super loyaal (‘duty is duty’). Hij heeft humor, is open en eerlijk. Zegt heel rustig dat hij het niet eens is met de Diwali bonus, maar dat dat volgend jaar dan wel goed komt. Hij geeft ons dus de tijd om te leren hoe dingen hier werken. Echt blij wordt hij als hij over zijn zoontje vertelt. En wij zijn heel blij met Chandra. Omdat hij een geweldige chauffeur is in het altijd chaotische verkeer in India. Je wilt hier echt niet zelf rijden… Maar vooral ook om wie en hoe hij is.

Namasté,

Tel. +91 124 4069950
Ronald mobiel: +91 96 5424 4834 - Ineke mobiel: +91 98 1834 6771

• 06 Februari 2014 - 11:06

Jose:

En zo blijven we leren............

• 07 Februari 2014 - 20:24

Hennie Olive:

En zo krijg je de beste samenwerking!
    Jullie hebben elkaar nodig en nemen elkaar serieus.

Fijn dat hij jullie veilig door het verkeer leidt.

Liefs,
    Hennie